Första steget är att vara observant. Tänk, titta, lukta, lyssna och känn.
Och uppmana din besättning att slå på alla sina sinnen ombord också. Bara en sådan enkel sak som att pumpen till toaletten börjar kärva. En ovan i besättningen kommer att ta i hårdare med förstörd pump och skit som sitter fast hårt i slangen, pumpen eller genomföringen och kanske något till och med går sönder innan personen ger upp pumpandet. Känner man istället efter och förstår att det inte är som det brukar kan felet åtgärdas innan något gör sönder både snabbare, enklare och billigare.
Ett alternativ är att köpa all säkerhetsutrustning och nödutrustning som går att hitta på marknaden. Men blir det egentligen säkrare för det?
Ett annat alternativ är att segla så konservativt att man aldrig är mer än 10 M ifrån en skyddad hamn, aldrig seglar i mer än 8 m/s och alltid har ett säkerhetsavstånd till andra båtar och grund om minst 2 M. Men blir det egentligen säkrare för det?
Eller är det säkrare att helt enkelt stanna på land? Men...?
OBS! Då du inte inloggad eller saknar ett aktivt abonnemang visas eventuellt inte hela innehållet på denna sidan. |