GNSS - Global Navigation Satellite System


Satelliter i omloppsbana

GNSS är ett hjälpmedel som med hjälp av satelliter i omloppsbana runt jorden möjliggör för en mottagare att beräkna sin position med mycket hög noggrannhet.

I vardagligt tal kallas detta hjälpmedel för en GPS-mottagare då GPS var det första systemet på marknaden. Idag seglar i praktiken inga båtar eller fartyg på öppet vatten utan minst en GNSS-mottagare ombord.

En GNSS-mottagare tar emot mycket exakta tidsignaler ifrån satelliterna. För att kunna beräkna sin position krävs att mottagaren kan ta emot signaler ifrån minst tre satelliter. Vid mottagning ifrån fler blir noggrannheten bättre.

Med en modern GNSS-mottagare nås enkelt en noggrannhet om +/- 10 meter och ofta mycket bättre än så. Används de mest moderna systemen eller vid samkörning av flera system eller nyttjande av korrektionssignaler kan en noggrannhet på någon meter uppnås.

I mottagaren kan ofta så kallade waypoints och rutter definieras. Där en waypoint är en punkt man lagrat i sin mottagare som då den aktiveras gör att mottagaren visar avstånd, kurs och fart till waypointen. Något som är mycket användbart vid navigering. En waypoint går också att använda omvänt om den placeras på exempelvis ett grund. En rutt visar den väg man har planerat att färdas och går då visa två eller flera waypoints. Då en waypoints når växlar mottagaren automatiskt (eller via en knapptryckning) över till nästa waypoint. Moderna mottagare kan lagra hundratals waypoints och rutter.

De olika systemen

De utbyggda systemen är kompatibla med varandra. Med detta menas att alla moderna GNSS-mottagare tar emot signalerna ifrån alla systemen samtidigt och använder dessa för att beräkna sin position.

  • GPS (Global Positioning System) är ett amerikanskt system och var det första systemet på marknaden då det driftsattes 1995.
  • GLONASS är det ryska systemet som sedan 2011 är i full drift.
  • Compass/BeiDou är det kinesiska systemet. Det är fullt fungerande över Asien och kommer under 2020 att vara komplett med total global täckning med en noggrannhet på mindre än 1 meter för civila och ej betalande användare.
  • Galileo är Europeiska Unionen system. Det är fullt fungerande och kommer under 2020 att vara komplett med total global täckning med en noggrannhet på mindre än 1 meter för civila och ej betalande användare.

Parallellt med dessa fyra system är det ytterligare länder så som Indien och Japan som har uttalat en plan för att bygga upp egna GNSS för att inte riskera att vara beroende av annan nations teknologi.

Fördelar


OBS! Då du inte inloggad eller saknar ett aktivt abonnemang visas eventuellt inte hela innehållet på denna sidan.
Logga in med ditt användarkonto. | Skapa ett användarkonto. | Teckna ett abonnemang.





Förarintyg - Ett komplett utbildningsmaterial för NFB:s Förarintyg. | KoyMa Utsjöskepparintyg - Ett komplett utbildningsmaterial för NFB:s intyg för långfärdssegling - Utsjöskepparintyg. | KoyMa Astronomisk Navigation - Ett komplett utbildningsmaterial för Astronomisk Navigation.  | KoyMa



Sidan ändrades senast 2021-12-26 16:37 och är visad 1940 gånger.