Rigg och segel

Rigg och segel är ofta något man vill ha en dialog med en professionel riggare och segelmakare med innan man gör några större förändringar.

Många försäkringsbolag kräver idag att den stående riggen (vant och stag) får vara maximalt 10 år gamla för att de ska vilja försäkra båten inför en långsegling.

Rigg


Ketchrigg

En mast med ett storsegel och ett försegel är det överlägset vanligaste idag. Att kombinera med ytterligare ett förstag ger större möjlighet till att variera segelytan utan att tappa formen på förseglena då de har revats.

Försegel monterade på ett rullsystem (rullfock) så de enkelt kan rullas in då de inte används eller för att minska segelytan i hårt väder är nära nog standard idag. Rullstor blir också mer och mer populärt idag.

En ketchrigg (två master) har den fördelen att seglen blir mindre och mer lätthanterliga. Masterna blir också lägre. Seglingsprestandan blir normalt lidande gentemot en hög mast.


Mastheadrigg

Om förstaget skall vara fäst i masttoppen (masthead) eller en bit ner (7/8-del eller 19/20-del eller liknande) påverkar hur lätt riggen är att trimma.

Vant som är fästa vid relingen ger mer plats på däck och möjliggör lite klenare dimensioner på vanten. Vant som är fästa längre in sitter mer skyddade och möjliggör skotning av förseglet utanför vanten.

Backstag eller barduner gör att en klenare rigg kan väljas som då är möjlig att trimma i högre grad än en rigg utan backstag eller barduner.

Segel


OBS! Då du inte inloggad eller saknar ett aktivt abonnemang visas eventuellt inte hela innehållet på denna sidan.
Logga in med ditt användarkonto. | Skapa ett användarkonto. | Teckna ett abonnemang.





Förarintyg - Ett komplett utbildningsmaterial för NFB:s Förarintyg. | KoyMa Utsjöskepparintyg - Ett komplett utbildningsmaterial för NFB:s intyg för långfärdssegling - Utsjöskepparintyg. | KoyMa Astronomisk Navigation - Ett komplett utbildningsmaterial för Astronomisk Navigation.  | KoyMa



Sidan ändrades senast 2021-12-26 16:30 och är visad 1627 gånger.